Orthomoleculaire voedingsleer

In 1968 introduceerde prof. dr. Linus Pauling, chemisch ingenieur en hoogleraar, de orthomoleculaire geneeskunde. De term orthos komt uit het Grieks en betekent juist, recht, goed of gezond. Moleculair heeft betrekking op molecuul. De orthomoleculaire voedingsleer streeft er naar de lichaamscellen van optimale hoeveelheden voedingsstoffen te voorzien. Het vernieuwen van cellen, dus goede celopbouw, is noodzakelijk om allerlei ziekten buiten de deur te houden. Een beschadigde cel vernieuwt zich, maar blijft beschadigd als de voeding onvolwaardig is.

In deze voedingsleer is het belangrijk om te weten hoe je je lichaam kunt opbouwen, versterken en onderhouden door middel van onze dagelijkse maaltijden. De hoeveelheid voedingsstoffen die we uit voeding halen is de laatste jaren steeds verder gedaald. Dit komt door uitputting van de bodem en door de vele industriële bewerkingen die ons voedsel ondergaat. Bovendien wordt aan onze voeding veel toegevoegd, denk hierbij aan bijvoorbeeld E-nummers. Vele gewassen worden behandeld met bestrijdingsmiddelen wat niet echt voedzaam voor ons lichaam is.

Door een goed orthomoleculair voedingspatroon samen te stellen, krijg je zoveel mogelijk van de juiste bouwstoffen binnen. Door te kiezen voor seizoensproducten, biologische voeding en kwaliteitsvoedsel maak je optimaal gebruik van de in de voeding aanwezige voedingsstoffen.

Het huidige westerse voedingspatroon levert niet de voedingsstoffen die wij echt nodig hebben. Onze voeding past niet bij ons genetisch materiaal met uitputting van het lichaam en ziekten als gevolg. We eten in verhouding te veel koolhydraten, te weinig eiwitten en te weinig gezonde vetten.

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekten. Door meer kennis te vergaren van voeding is het mogelijk bewust de gezondheid te bevorderen. Daarnaast biedt kennis van voeding houvast om het lichaam goed te onderhouden. Daarmee kunnen we het heft in eigen handen nemen om de gezondheid te handhaven.

Daarnaast streven we bij de orthomoleculaire voedingsleer naar een evenwicht op zuur-baseniveau, in de darmflora en ten aanzien van je bloedsuikerspiegel.

Door een orthomoleculair voedingspatroon ontstaat in eerste instantie meer energie en ontstaan andere positieve gevolgen, zoals;
beter slaappatroon
minder stressgevoelig
minder snel hoofdpijn
meer gewichtsverlies
sterker bewustzijn

Uw voeding is uw geneesmiddel, uw geneesmiddel is uw voeding.
(Griekse arts Hippocrates)